Zmęczenie? A może brak witaminy B12?
Zmęczenie? A może brak witaminy B12?

Witaminy i minerały są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ponieważ większości z nich organizm nie potrafi sam wytworzyć, musimy dostarczyć je w odpowiednich proporcjach z zewnątrz, w raz z codzienną dietą. Co może przytrafić się, kiedy zabraknie któregoś z nich? Może dopaść Cię zmęczenie... I wcale nie musi być spowodowane brakiem snu...

 

Dlaczego tak ważna jest witamina B12, która silnie związana jest z naszym poziomem energii w ciągu dnia? Jakie są konsekwencje jej niedoboru? Ile to odpowiedni poziom witaminy B12?

Istnieją cztery składniki odżywcze, które znajdują się w żywności odzwierzęcej,a w większości nie występują w żywności roślinnej, są to:cholesterol, witamina A, witamina D, witamina B12. Pierwsze trzy z nich nie są niezbędnymi składnikami odżywczymi. Cholesterol jest naturalnie wytwarzany przez organizm człowieka. Witamina A jest tworzona w postaci beta karotenu, a następnie przetwarzana przez organizm w witaminę A w takiej ilości , w jakiej organizm potrzebuje. Witamina D produkowana jest przez organizm w trakcie kontaktu promienie słonecznych ze skórą. Witamina B12 wydaje się być w tej grupie najbardziej problematyczna.

Za co odpowiedzialna jest witamina B12?

- tworzenie czerwonych krwinek

- ułatwianie przemiany żelaza

- wzmacnianie osłonki mielinowej, która ochrania komórki nerwowe

- tworzenie neurotransmiterów, których zadaniem jest przenoszenie informacji między komórkami

- synteza kwasów nukleinowych (DNA I RNA) oraz białek uczestniczących w ich budowaniu

- budowaniu masy kostnej (bardzo ważne u małych dzieci i osób narażonych na osteoporozę)

- udział w metylacji m.in.homocysteiny do metioniny

- udział w metabolizmie tłuszczów i węglowodanów

- pozytywny wpływ na pracę układu nerwowego:wspomaga pamięć, koncentrację, wpływa na dobry nastrój i zachowanie równowagi psychicznej

- wspomagająco przy leczeniu depresji

- zapewnia prawidłowy skurcz mięśni

- odpowiada za prawidłowy wzrost i strukturę kości

- poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego

- wspomaga płodność

- wpływa na ośrodek sytości - przestajemy jeść, kiedy czujemy się najedzeni

 Właściwy poziom witaminy B12 wpływa pozytywnie na nasz nastrój i poziom energii!!!

 

Jakie są skutki niedoboru witaminy B12?

Gromadzona w organizmie witamina B12 i jej ogólnoustrojowe zapasy wystarczają na okres ok. 3lat (u noworodków wyczerpują  po roku). Początkowe objawy niedoboru witaminy B12 nie są charakterystyczne. Początkowo jest to zmęczenie , które wynika z niedoboru tlenu we krwi , ospałość (nawet po dobrze przespanej nocy), apatię, zaburzenia snu, częste zmiany nastroju.

Długotrwały niedobór witaminy B12 w organizmie prowadzi do niebezpiecznych powikłań: anemii zaawansowanej, opóźnienia wzrostu, częstych biegunek, depresji, zaburzeń neurologicznych, utracie pamięci, trudności w zachowaniu równowagi, chronicznego zmęczenia.

Niedobór witaminy B12 u dzieci może powodować problemy z uczeniem się!!

Skąd czerpać witaminę B12?

Witaminę wytwarzają mikroorganizmy żyjące w glebie oraz jelitach zwierząt, również w naszych. Wg. niektórych badań rośliny uprawiane w zdrowej glebie, bogatej w witaminę B12, wchłaniają ją z ziemi.Jednak jakość współczesnej gleby często jest kiepska.

Znikome ilości witaminy wytwarzane są przez florę bakteryjną jelita grubego organizmu człowieka, ale nie jest ona wykorzystywana przez nasz organizm. W związku z tym konieczne jest dostarczenie jej wraz z pożywieniem.

Witamina B12 występuje przede wszystkim w żywności pochodzenia odzwierzęcego, czyli nie tylko w mięsie, ale też w podrobach, rybach, owocach morza, jajkach oraz produktach mlecznych: mleko, jaja, sery żółte, jogurt.

 

 

Czy suplementować witaminę B12?

Suplementacja uzależniona jest od wyników badań krwi lub moczu. Jeżeli wyniki mieszczą się w przedziale, wówczas nie jest konieczna suplementacja tą witaminą. Jeżeli jednak wyszły niedobory tego mikroskładnika , to warto wprowadzić suplementację.

Raczej nie da się przedawkować witaminy B12 w formie suplementu, chyba ,że bierzemy duże dawki bardzo długi okres. Witamina B12 jest rozpuszczalna  w wodzie, z czego wniosek, że nie gromadzi się w organizmie.Wydalamy ją wraz z potem i moczem, żółcią oraz kałem. Wg. niektórych specjalistów, suplementacja witaminy B12 nawet w bardzo dużych ilościach nie spowoduje żadnych szkodliwych efektów. Wchłanianie witaminy B12 wspomaga kwas foliowy, witamina B6 oraz biotyna, co sprowadza się do tego , że w przypadku suplementacji witaminą B12 dobrze jest przyjmować witaminę B jako witamina B complex w odpowiednich proporcjach.  Witamina B12 w zastrzykach jest stosowana przy długotrwałym i sporym niedoborze witaminy B12, wysokiej anemii i przewlekłym osłabieniu organizmu spowodowanym niedoborem witaminy tej witaminy.

 

 

 

 

 

 

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (ORLEN Paczka ) już od 149,00 zł.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium